Українські винахідники у світі



Тема: Українські винахідники у світі: вчора, сьогодні, завтра
Мета: Ознайомитися із відомими у світовій історії іменами українських винахідників, чиї винаходи відомі у всьому світі, розвивати  світогляд учнів, допитливість, виховувати гордість за співвітчизників, патріотизм.
Форма проведення: віртуальна екскурсія
Матеріальне забезпечення: комп’ютер, проектор, Інтернет 

При проведенні заходу з метою формування в учнів уміння визначати джерела інформації, відбирати, аналізувати та використовувати сучасні пристрої для її отримання і представлення застосовується інтерактивна презентація створена у сервісі Н5Р. З метою формування вмінь використовувати знання з фізики для вирішення завдань, пов’язаних із реальними об’єктами природи і техніки застосовується вправа «Перетягування (Drag and Drop)». 


Учні розділені на три групи. Кожна група готує коротку інформацію про винахідників (задаються учителем)відповідно до сторінок екскурсії
Учитель. Українська земля зажди славилась талановитими винахідниками. Незважаючи на поневолення, воєнні події, халатність української влади і низький соціальний рівень життя, учені впроваджували свої винаходи для людства всього світу. В більшості випадків для урядів інших країн і закордонних інвесторів. Цікаво також те, що про Україну, як батьківщину, багато з них не забували. Розглянемо короткі відомості про винахідників. Ми готували сьогодні коротку інформацію про винахідників з України, чиїми винаходами ми користуємося, навіть не здогадуючись, що їх створили наші земляки.

Сторінка 1. Погляд у історію
Учитель. Сьогодні багато хто чув про винахідника гелікоптера. Це українець Ігор Іванович Сікорський

Учень 1. Родом з Києва, навчався в Петербурзі, Києві і Парижі. До 1918 року конструював літаки і ставив світові рекорди, за що отримав велику кількість нагород. У 1918 році емігрує до Франції, а потім  у 1919 — і в США. В США заснувавши свою фірму — «Уестленд-Сікорський», підняв престиж американської авіації в світі. В 1939 році спроектував перший успішний у світі гелікоптер VC-300. При цьому завоював увесь ринок закордоном, а також не переставав ставити нові світові рекорди. Сікорський розробив перші в світі міжконтинентальні пасажирські лайнери, що забезпечили регулярні авіаперельоти через Атлантичний та Тихий океани. Успішна фірма «Сікорські Ейркрафт» створила 17 літаків та 18 гелікоптерів, а ліцензію на їх виготовлення почали купляти передові європейські країни. У Посольстві США в Україні фото Ігоря Сікорського розміщене серед відомих музикантів, науковців, художників, інженерів, дипломатів, акторів українського походження. Крім Ігоря Сікорського присутні фото Міли Йовович, Дастіна Гоффмана, Девіда Духовного, Боба Ділана та інші.

Учитель.  Коли раптово у будинку гасне світло, ми шукаємо свічку або гасову лампу. Та мало кому відомо, хто винайшов цю лампу.

 Учень 2. 
 Ігнатій Лукасевич — фармацевт, хімік-технолог, бізнесмен, винахідник. Винайшов першу гасову лампу (1853р.) і поклав початок нафтовій промисловості. Ним було створено метод отримання гасу шляхом дистилювання сирої нафти. Сконструював першу нафтову свердловину (1854р.) і перший нафтопереробний завод у Польщі (1856р.). Лукасевич являвся безперечним лідером в колах філантропів Галичини. Свої можливості спрямовував на розвиток будівництва, культури, освіти, здоров’я. Велику увагу приділяв боротьбі з бідністю і алкоголізмом.

Учитель. Без електропотяга сьогодні важко уявити собі подорожі на великі відстані. А розробив теорію трамвайних ліній  теж українець!

Учень 3.  Піроцький Федір Аполлонович народився на Полтавщині, закінчив Костянтинівський кадетський корпус і Михайлівську військову артилерійську академію. Зробив багато винаходів у галузях — будівництва гідроелектростанцій, електричного освітлення, зв’язку, артилерійської і ракетної техніки.
На початку 1870-их років Піроцький розробляє проект передачі електроенергії через залізний дріт, закріплений телеграфними ізоляторами на дерев'яних стовпах, та двох машин змінного струму власної конструкції. Зворотним провідником була земля. У  вересні 1874 р. на Волковому полі проводить першу серію дослідів з передачі електроенергії від однієї машини на відстань 200 м до другої –перша система "генератор-двигун"!
Піроцький звертає увагу на "дармові" електричні лінії - залізничні колії. У 1875 р. він розпочинає і у 1876 р. завершує серію успішних дослідів на дільниці Сестрорецької залізниці довжиною 1 км. У цих дослідах одна рейка була прямим, друга зворотним (земляним) провідником; приймачем енергії був електродвигун. У квітні 1880 року перед багатолюдною аудиторією, де був і представник фірми "Сіменс", він викладає проект застосування електрики "для руху залізничних потягів з подачею струму". Через рік у Берліні рушив перший електротрамвай.

Учитель. Міст через річку потрібен для переправи. А якщо ширина цієї річки майже кілометр? Проект такого мосту запропонував Є.Патон.

 Учень 4. Євген Оскарович Патон народився 1870 року, в 1894 році закінчив Дрезденський технічний університет, Петербурзький інститут інженерних шляхів. Великий вчений у галузях зварювання і мостобудування. За проектами Є. О. Патона у Києві в 1912р. сконструйований Парковий міст над Петрівською алеєю, а в 1925р. на опорах зруйнованого Миколаївського ланцюгового моста через Дніпро був споруджений новий міст ім. Євгенії Бош.  Винайдений метод швидкісного автоматичного зварювання під шаром флюсу, дістав назву «метод Патона». Брав участь у розробці військової бронетехніки, зокрема танкових башт.

Учитель.  Якщо ми отримали травму – лікар нас відішле зробити  рентгенівські знімки. І при цьому не усі знають, що до  відкриття цих променів прикладено і українську руку.

Учень 5. Іван Павлович Пулюй народився на Тернопільщині,  закінчив  теологічний факультет і фізико-математичне відділення філософського факультету Віденського університету.  У 1881 році сконструйував трубку, що випромінює Х-промені, є прообразом сучасних рентгенівських апаратів. Дане відкриття відзначене Срібною медаллю на Міжнародній електротехнічній виставці в Парижі. Дана трубка стала відомою як «лампа Пулюя» і випускалася серійно. Сконструйована ще на 14 років раніше до відкриття В. К. Рентгена. Трубка генерувала промені, названі анатомом Коллікером — рентгенівські. З допомогою пристрою І. П. Пулюй вперше у світовій практиці зробив знімок зламаної руки 13-річного хлопчика, знімок руки своєї дочки зі шпилькою, що лежить під нею, а також знімок скелета мертвонародженої дитини. Серія рентгенограм органів людини виконана настільки чітко, що дала можливість виявити патологічні зміни в тілах пацієнтів. Але відсутність  обладнаної лабораторії і матеріальних ресурсів, сильно гальмували дослідження великого вченого. Іван Павлович ніколи не зрікався свого українського походження і дуже активно популяризував українську історію і культуру.


Сторінка 2.  Погляд у сьогодення.

Учитель.  Чи можна зварювати метали? Ми відповідаємо – так! А живі тканини? Відповідь «так!» на це питання дав  Борис Євгенович Патон.    

Учень 1. Патон Борис Євгенович уродженець України, винахідник у галузі зварювальних процесів, металургії і технології металів, доктор технічних наук. Борис Патон – автор ідеї та один із розробників методу електрозварювання м’яких тканин. За розробку та освоєння методу колектив відзначено Державною премією в галузі науки і техніки.

Учитель. Телефон сьогодні невід’ємний наш супутник. І хоч винайшов його не українець, але телефонний виклик запропонував під час Першої  світової війни Олексій Іванович Бахмутський.

Учень 2. Олексій Іванович Бахмутський після закінчення трьох класів школи почав працювати на шахті «Тетяна» мастильником підйому, лебідчиком, помічником слюсаря. В 17 років вже працював електромонтажником на шахті. З початком Першої світової війни був призваний до армії – в телеграфно-телефонні майстерні Південно-Західного фронту, де займався навчанням солдатів зв'язку і де зробив один із своїх перших винаходів – фонічний виклик по телефону.
Після війни працював головним механіком Первомайського рудоуправління в Донбасі. 1932 року розробив конструкцію і побудував дослідний зразок вугільного комбайна Б-1. Комбайн Бахмутського був першою машиною, яка одночасно здійснювала зарубування, відбійку і навалку вугілля у вибої.
Конструктивні рішення, запропоновані Бахмутським, в подальшому були використані в багатьох типах радянських комбайнів (наприклад, «Донбас» і «Горняк»).

Учитель.  На планеті Земля більша частина води. Але це «мертва» - солона вода, яку не можна використовувати одразу. Її потрібно опріснити.

Учень 3.
Леонард Смирнов - винахідник із Одеси, розробив унікальний опріснювач води. Такий прилад потрібен в багатьох регіонах України, де існує велика нестача прісної води. На жаль «українська» влада не виділила коштів для реалізації проекту.

Учитель.  Не кожен із нас полюбляє здавати всілякі аналізи, а особливо аналіз крові – боляче і неприємно. Створити прилад для взяття проби  без проколювання шкіри,  щоб сама процедура вимірювання була безболісна зумів українець Петро Бобонич

Учень 4. Винайшов глюкометр,  що дає найменшу похибку – 15%. Кліпса глюкометра кріпиться до вуха чи пальця. Через кров’яні судини проходить інфрачервоний промінь від світлодіода до фотоприймача й подає відомості про рівень глюкози на монітор апарата. Минулого року глюкометр П.Бобонича посів третє місце на конкурсі «Винахід року», про нього заговорила преса, а відтак посипалися комерційні пропозиції. Глюкометром зацікавилися в США, Канаді, Ізраїлі, Сінгапурі, інших країнах. Але головна причина, через яку П.Бобонич не поспішав іти на контакт із закордонними фірмами, – бажання виготовляти глюкометр в Україні.

Учитель.  Мало хто знає, що прообраз компакт-диска в кінці 1960-х винайшов аспірант Київського інституту кібернетики В'ячеслав Петров. Тоді розробка носила науковий характер і не мала нічого спільного з музикою. Оптичний диск був створений для супер – ЕОМ.

Учень 5. В’ячеслав Васильович Петров вчений у галузі оптоелектронного матеріалознавства, інформаційних технологій та оптичного запису інформації. Наукові дослідження:   створення фізичних основ, принципів, методів та систем оптичної реєстрації інформації;  створенню матеріалів для оптичної реєстрації інформації та управління оптичним випромінюванням; створенню технології довготермінового зберігання цифрової інформації; розробці методів та створенню баз даних інформації з раритетних носіїв та баз даних наукової реферативної інформації; розробці та впровадженню високих технологій у медичну практику (в галузі офтальмології) та для оснащення автошляхів з метою забезпечення безпеки руху .


Сторінка 3.  Погляд у майбутнє
 Учитель. А зараз слово групі, що готувала інформацію про школярів, які уже є винахідниками, признаними у світі.

Учень 1. Український школяр Андрій Ходурський з Полтави  прославився тим, що винайшов унікальну систему освітлення доріг автомобілем.
Його винаходом зацікавилася Всесвітня організація інтелектуальної власності: підліток розробив те, над чим американці працювали більше 20 років – його додаткові фари в два з половиною рази збільшують освітлення нічної дороги, не осліплюють водіїв зустрічного транспорту, підходять для будь-якого автомобіля і коштують недорого. На розробку пішло два роки — всі досліди Андрій проводив на батьківській «Ниві».

Учень 2. Хлопець із Луганська Іван Селезньов представив на міжнародному конкурсі "Intel International Science and Engineering Fair" свій проект "Нове чуття: ультразвукова рукавичка для просторової орієнтації людей з вадами зору". Така річ може стати досить корисною з точки зору орієнтації у просторі. Винахід молодого українця потрапив до трійки кращих винаходів світу у 2013 році, а американські інвестори вже ним зацікавились і пропонують співпрацю. Однак Іван все ще чекає, коли матиме змогу розвинути проект в Україні.

Учень 3. Кіловат за три копійки: школяр з Кіровоградщини отримав електроенергію з атмосфери і виграв приз від Intel. Самуїла Кругляка, школяра з міста Олександрія Кіровоградської області, вже встигли прозвати українським генієм завдяки винаходу, що дозволить виробляти енергію з повітря.
Зі своєю розробкою український десятикласник переміг в національному етапі міжнародного конкурсу науково-технічної творчості школярів Intel ISEF 2015. Після першої перемоги Самуїл Кругляк отримав право взяти участь в Олімпіаді геніїв, яка проходила в місті Освего (штат Нью-Йорк, США) з 14 по 19 червня. Тут Самуїл завоював бронзу серед двох тисяч юних винахідників з усього світу, повідомляє видання «День».
Крім диплома, Самуїл Кругляк отримав можливість безкоштовного навчання в одному з вузів США і щомісячну стипендію близько 700 доларів.
Викладачі школяра додають, що про винахід Самуїла Кругляка в Україні дізналися лише тоді, коли він переміг у Нью-Йорку. До цього різноманітні установи, за допомогою до яких зверталися наукові співробітники, не звертали на винахід уваги.  Зробити установку школяреві допомогли наукові консультанти. Лабораторія МАН в Києві надала базу для експериментів. Міні-модель установки, зібрана в київській лабораторії, вже працює і дає результати. Другий етап проекту планують реалізувати вже у рідній Олександрії, де під генеруючу вежу можна задіяти трубу покинутої ТЕЦ-1-2, проте на це потрібні значні кошти спонсорів.
Учень 4.  Українська школярка посіла четверте місце в міжнародному конкурсі з проектом вироблення електроенергії з хвиль
Десятикласниця Валерія Тищенко, що навчається в Херсонському фізико-технічному ліцеї, посіла четверте місце на міжнародному конкурсі серед молодих вчених Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF), який пройшов в Лос-Анджелесі. Проект Валерії присвячений виробництву електроенергії за допомогою хвиль на поверхні води.
Конкурс Intel ISEF організовує некомерційна організація Society for Science and the Public. В ньому беруть участь школярів віком 12-18 років. Щороку в конкурсі змагаються понад 1700 учасників з 75 країн.
Учень 5.  
Учень Малої академії наук, випускник 11-го класу київського природничо-наукового ліцею №145 Артем Матеуш розробив проект металевого захисного бар’єра, який у разі нафтової аварії не дозволятиме рідині розтікатися на велику площу.
Окрім того, винахідник своєю розробкою показав, як піднімати нафту на поверхню із затонулих танкерів без великих енергетичних та фінансових затрат. Винахід був створений для того, щоб захищати океан та його мешканців у разі аварій. Позитивним є також те, що пристрій призначений для багаторазового використання.
Торік Артем показав свій прилад на конкурсі «ІнтелЕко-Україна» й був нагороджений першим місцем. Також хлопець представляв свій екологічний винахід і на виставці у Нідерландах.

Учитель. А зараз ми трішки пограємося. Завдання таке: встановити відповідність між винаходом і винахідником. Умова: група, що готувала розповідь про даний винахід відповідає у тому випадку, коли інші групи не відповіли. Я думаю, з цим завданням ви впораєтесь легко.

Учитель. Сьогодні ми з вами заглянули у науку, зробили туди перші кроки. Ви побачили, що навіть звичайні учні, такі ж як ви, зуміли стати винахідниками, що вже отримали визнання у світі. Дуже хотілося б почути і ваші імена серед винахідників України.



Немає коментарів:

Дописати коментар